1 Temmuz 2024 Pazartesi

Satranç (Kitap)

 


 Yazarın tek merak ettiğim kitabı bu olduğu için sonunda okudum. :) Akıcı ve ince bir kitap olduğu için çabucak bitti.

 Yolcu gemisinde dünya satranç şampiyonu Czentovic'in seyahat ediyor olması pek çok kişinin ilgisini çekiyordu. Hakkında çeşitli söylentiler vardı. İnsanlarla doğru düzgün iletişim kuramadığı, satrançtan başka şeyden anlamadığı konuşuluyordu.

 Meraklılardan biri ona satranç oynama önerisinde bulununca Czentovic para karşılığı oynamayı kabul etti. Her zamanki gibi kibirli şekilde galibiyete yaklaşmışken bir yabancının oyuna dahil olması ile işler değişir. Bu kez gözler bu dahi yabancıya çevrilir. Herkes onun ve şampiyonun bir sonraki maçını merakla bekler.

 İki karakter de birbirinden ilginçti. İkisi de saplantılı şekilde satrançla ilgiliyken tamamen farklı açıdan oyuna yaklaşıyorlardı. Şampiyonun aksine yabancı kafasındaki soyutluğun içinde taşları oynatmaya alışkındı. Onun bu noktadaki travmasını da öğreniyoruz. Acı çekerek geldiği nokta onu bir bilinmezliğe sürüklemiş. İlgi ve merakla okudum, ikisinin arasındaki gerilim hissediliyordu, sonu güzel ve etkileyiciydi. Yazarın anlatımını sevdim. 


Bu köylü gencin dünyaya kapalı olan beynindeki tek şey, aylardan beri tek bir satranç oyununu bile kaybetmemiş olmasıdır ve dolayısıyla bizim dünyamızda satranç ve paranın dışında başka değerlerin de olduğunu bilmediğinden, kendi kendine hayranlık duymak için her türlü sebebi vardır.

Her yerde ve sürekli olarak insanın çevresinde hiçlik, tam anlamıyla mekansız ve zamansız bir boşluk vardı. 

Yani iyileşse bile bir kez satranç zehirlenmesi geçiren kimsenin, satranç tahtasının yakınından bile geçmemesi kesinlikle yeğdir...


12 yorum:

  1. Çok sevdiğim ve ilk favori kitaplarımdan biri olmuş bir kitaptır Satranç! Okumana sevindim.
    "Yani iyileşse bile bir kez satranç zehirlenmesi geçiren kimsenin, satranç tahtasının yakınından bile geçmemesi kesinlikle yeğdir..." ay yazık ya 💔😭😭
    Şampiyonun da kendine has bir hikayesi var ama yabancının trajedisi daha çok çekmişti beni.
    Sonradan bunu çok sevdiğim için Zweig'ın diğer kitaplarını da okudum ama romanları pek sarmadı. Hayal kırıklığına uğradım. Sabahaddin Ali'nin Kürk Mantolu Madonna'sını okuduktan sonra Kuyucaklı Yusuf'u elime alınca da aynısı olmuştu.
    Ellerine sağlık. Yeniden hatırlamak güzel oldu. Teşekkürler <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzeldi gerçekten, sevdim. :)
      Yabancının hikayesini ben de daha sevdim. Çarpıcıydı, insan acıyor. Şampiyon hakkında da daha fazla şey okusaydık keşke. Neden tek şeyi başarabiliyor sadece vs. Zweig'in öbür kitaplarının konusu ilgimi çekmediği içim bununla yetineceğim ben de. Kürk Mantolu Madonna benlik değildi zaten, neden çok seviliyor anlamamıştım. 😅😊 Diğer kitaplarını okumadım, bilmiyorum. Yorumun için teşekkürler. 🥰

      Sil
  2. Bu kitap benim yazardan okuduğum ilk kitaptı, yazarın ise yazdığı son kitapmış. Kitabı okuduğumda ne düşündüm, hissettim pek hatırlamıyorum çok zaman geçti ama yazarın yazdığı son kitap olması, kitabın içindeki bunalım hissini düşününce, beni etkilemişti.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Son kitap olduğunu bilmiyordum, diğer kitaplarından konu olarak farklı olduğu için merak etmiştim. Sevdim, karakterin bunalımı iyi yansıtılmıştı. Teşekkürler yorumun için. :)

      Sil
  3. Zweig’in birçok kitabını okumuş olmama rağmen benim için Satranç kitabı içlerinde en iyisi niteliğinde.
    Sen de çok güzel anlatmışsın kitabı. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumun için teşekkürler. Güzel ve farklı bir kitap gerçekten. :)

      Sil
  4. Keyif alarak okuduğum bir kitaptır. :)

    YanıtlaSil
  5. Ben de okumuştum. Etkisinden çıkamadığımı hatırlıyorum. Zweig kalemi büyüleyici bir yazar. İnceleme için teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim. :) Severek okudum, konusu güzeldi.

      Sil
  6. Okan Bayülgen'in okumasını dinlemiştik.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyiymiş, ben dinleyemiyorum pek, kafam başka şeylere dalıyor. :)

      Sil

Satranç (Kitap)

   Yazarın tek merak ettiğim kitabı bu olduğu için sonunda okudum. :) Akıcı ve ince bir kitap olduğu için çabucak bitti.  Yolcu gemisinde dü...