30 Ağustos 2024 Cuma

Jane Eyre (Kitap)

 


 Jane kimsesiz bir çocuk olduğundan yengesi tarafından büyütülür. Ancak o evde hiç sevgi görmez, dışlanır. Sonunda yatılı okula gittiğinde oranın zor yaşam koşullarına uyum sağlamak zorunda kalır. Yıllar geçer büyür, bir ilan vererek mürebbiyeliğe başlar. Zengin bir beyin malikanesinde bir kız çocuğunu eğitmektedir. Jane işini severek yaparken bir yandan ilgisini çeken iş verenini daha yakından tanımaya çalışır. Mr. Rochester çok farklı bir kişiliğe sahip, gizemli biridir. Jane sonunda kaçınılmaz olan bir durumun içinde bulur kendini.

 Kitap oldukça akıcı ve güzel ilerliyor. Yazarın karakterleri böylesine derin işlemesini sevdim. Özellikle Jane ve Mr. Rochester arasındaki iletişim, konuşma şekli en dikkatimi çeken kısım oldu. İkisinin de kendine has ve beklenmedik yönleri bence kitaba oldukça renk katmış. Basmakalıp diyaloglardan uzak, merak uyandırıcı kurgusu ve azimli, dik başlı ana karakteri ile kitap şu ana kadar okuduklarım içinde en sevdiğim klasik oldu. İnsan ne kadar çabalasa da bazı şeylerin çekiminden kopamıyor ve kendine bir şekilde yol çiziyor. Jane'i sevdim ben, hareketleri, tavırları, düşünce yapısıyla çok başka biri. İnsanın hem düşüncelere sevk ediyor, hem insanın empati kurmasını sağlıyor. Sadece bazı yerler biraz klişe geldi, onun dışında çok severek okudum. İşte bu tarz aşk hikayelerini severim ben, çoğu kitaptaki gibi oldu bittiye gelen, seviyesiz, cıvık ilişkiler yoktu. Herkese tavsiye ederim.


Hele kadınların çoğunlukla pek sakin olduklarına inanılır, ama kadınlar da tıpkı erkekler gibi duygu sahibidir. Erkekler gibi onlar da zekalarını, yeteneklerini işletmek için bir uğraş, eylem alanına gereksinme duyarlar.

Geçmişin sayfasında yazılan öykü öylesine olağanüstü tatlı, öylesine hüzünlüydü ki tek bir satırını okumak bile cesaretimi kırıp beni güçten düşürmeye yeterdi. Geleceğin sayfası ise korkunç bir boşluktan ibaretti; yeryüzünün tufandan sonraki durumu gibi bir şey.

Sanki elimi kolumu bağlayan zincirler çözülmüş, o tutsak durumumdan geriye yalnız zincirlerinden yaptığı bereler kalmıştı ki bunu da ancak zaman iyileştirebilir...


11 yorum:

  1. en sevdiğim birkaç romandan biri bu. bir dolu film versiyonunu da izledim. austen ve bronte'ler hayranım zaten :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Roman çok iyi gerçekten, bugün dizisine de biraz baktım, kitap kadar olmasa da iyi. :)

      Sil
  2. En sevdiğim kitaplardan. Bu kitabı liseye giderken okumuştum ilk kez. Herhalde yine heyecanlanmış falandım da insanlar kitabı merak etmişti ahahah, hatta birkaç kişiye ödünç vermiştim okusunlar diye. Okuyanlar da hep beğendi. Kitap şimdi teyzemde, geri alim. *-*

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel, çok kişinin de okumasına vesile olmuşsun. :) Kitabı alalı çok oluyor, bu kadar seveceğimi bilsem önceden okurdum. Karakterler doğal ve merak uyandırıcı. :)

      Sil
  3. eski ve yeni filmlerini de kaçırmaaaa :)

    YanıtlaSil
  4. Yazını okuyunca koştum kitaplığa, biliyordum ama yine de endişelendim işte ve bir ohhhh çektim; çiltli, kalın kapaklı, ve 1974 baskısı kitabı aldım kitaplıktan, yorumu yazarken kucağımda tutuyorum. Ortaokula yeni başlamışım:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel, hiç eski baskı yok bende. :)) Kitabı yeni okudum, geç kalmışım bayağı. :)

      Sil
  5. Jane Eyre okuma listemde olan bir kitap ama henüz fırsat bulamadım. Yorumunu okuduktan sonra yakın zamanda okumalıyım dedim kendime. :))
    Yorumuna sağlık canım ♥

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben bile sevdiysem herkes sever sanırım. 😀 Güzel kitaptı, okursan yorumunu bekliyorum. 🥰

      Sil
  6. Yıllar önce okumuştum, tekrar okumak istiyorum. Okuduğumda çok sevmiştim ve etkilenmiştim. Yazını okuyunca hemen kitabı elime almak istedim😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Farklı ve güzel bir kitap gerçekten, ileride tekrar okurum. 😊

      Sil

Sonbahar

   Merhabalar, bugün sohbet edesim var biraz. :) Eylülü de yarıladık, havalar biraz serinlemeye başladı. Güzel oldu. Bu aralar internet yeri...