28 Kasım 2023 Salı

Raşōmon ve Diğer Öyküler (Kitap)

 


 Yazardan okuduğum ilk kitap. İzlediğim yazarlardan ilham alınan animede (bungou stray dogs) hırçın Akutagawa karakterini çok sevince kitabını da okumak istedim. Raşōmon adlı öyküsü onu edebiyat dünyasına tanıtan ilk öyküymüş. Yazar 1892'de doğmuş, 1927'de intihar etmiş. Eski Japon yazarlarda bu durumu çok görüyoruz maalesef. Genellikle hayata karşı karamsar bakış açıları buna sebep oluyor. Kısa zamanda çok öykü yazmış hatta zamanında Natsume Soseki'nin övgü ve desteğini almış. Akutagawa yazılarında tekrara düşmek istemediği için sürekli farklılık arayışına girmiştir.

 Bu kitabında uzun ve kısa pek çok öykü yer alıyor. En sevdiğim öyküleri Cehennem Tablosu, Toşişun, Mendil, Örümcek İpi ve Raşōmon oldu. Gerçekten de her birinde yazarın tarzı farklı. Bazen hırçın, bazen sakin, bazen ders verici şekilde yazmış. Cehennem Tablosu'nda kendini üstün gören bir ressamın daha gerçekçi resim yapmak için sınırları nasıl aştığını ve hırslarının sonucunda yaşadığı acıyı görüyoruz. Çarpıcı ve ilginçti, karakterin deliliğini hissedebiliyoruz okurken. Örümcek İpi bencillik üzerine yazılmış dikkat çekici bir öykü. Raşōmon sefalet içinde yaşayan birinin ruh hali ve gördükleri karşısında sağlam duruşunu bozmasını konu alıyor. Çarklar adlı öyküde ise kendi yaşamından kesitleri bir karakterin ağzından anlatıyor. Dolayısıyla onu intihara sürükleyen süreci de burada biraz anlamış oluyoruz.

 Kitap, geleneksel Japon kültürünü konu alıyor genel olarak. Bu dönemi sevenlere ve birbirinden farklı hikayeler okumak isteyenlere tavsiye ederim. Fırsat olursa başka öykülerini de okumak isterim. 


Alacakaranlıkta gökyüzü sanki yere inmişti. Kapının damından çıkıntı yapan kiremit uçlarının, ağır kara bulutları omuzlamış gibi bir hali vardı.

Çünkü kötülüğe karşı yüreğinde duyduğu nefret, tıpkı yaşlı kadının tahta döşemeye sıkıştırdığı çıra gibi, adamın içinde alev alev yanıyordu.

Artık burada "çok şükür" mü demek lazım "maalesef" mi demek lazım orasını bilemiyorum, ama bir müddet sonra köşedeki çömleğin gölgesinden ince, uzun kıvrımlar çizerek simsiyah katran gibi bir şey aktı.

O akşam baykuşu çömezin üstüne kasten salmıştı. Çömez, canını kurtarmak için sağa sola kaçtıkça usta da oturmuş bir güzel bu sahnelerin resmini çizmişti.

"O halde 'Cehennem Tablosu'nu çizebilmen için gerçek bir cehennem görmen gerekiyor. Öyle mi?"

 Yazarken çektiğim çetin eziyet gitgide zihnimi bulandırmaya başlamıştı.


22 yorum:

  1. Bu kitabı ismen biliyorum. Ama ne içeriği, ne de yazarı hakkında bilgim vardı. Aklımda olan bir kitaptı, şimdi okumak istiyorum. Öneri için teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım seversin. Bu baskısı daha kalın. Raşomon ve Diğer Öyküler olarak almanı tavsiye ederim. Yazarın farklı tarzı var, sevdim. :)

      Sil
  2. Ay çok güzel çok hoş 😍💝 Akutagawacım'ı sevmiş olman ne kadar bahtiyar etti beni 😍 Japonya'ya ve o döneme uzaktan bakan bizler için bile farklı farklı hissettiren hikayeler yazabilmiş. Belki filmden kaynaklı, bilmiyorum ama en meşhur hikâyesi Raşomon. Ondan daha güzel hikayeleri olmasına rağmen bu pek popüler olmuş diye pek az seviyorum bu hikâyeyi haha ama iyi bir hikaye tabi o da. Listende yer bulması güzel. Benimkine bu sebeple girmemişti. Cehennem Tablosu'nu sen de ilk sıraya yazmışsın, hehe bence de en iyi hikayesi. Şu halde hemen bı koşu Toşişun'u okumaya gidiyorum ✨
    Emeğine sağlık 💟💐

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel yorumun için teşekkürler canım. 🥰🌺 Gerçekten de farklı bir döneme ışık tutuyor yazar. Her öyküsünü sevdim diyemem ama çoğu güzeldi. Raşomon da dediğin gibi, daha iyileri vardı. Filmini de izleyeceğim bakalım. 😊🌹

      Sil
    2. Aynen. Kesa ile Mori vardı, bu derlemede var mı emin olamadım, sevmedim mesela o hikayeyi ama teknik açıdan iyidir tabi gene.
      Keyifli seyirler şimdiden 🐒 Rüzgâr esmese o film olmayacakti ama rüzgâr esmiş işte hehehehe. Kitapta var mıydı bu replik unuttum 🌞

      Sil
    3. O öykü burada yok. :)) Bu repliği hatırlayamadım, belki vardı. 😅

      Sil
  3. Fotoğraf da çok hoş 🌹

    YanıtlaSil
  4. Kitap kapağı ve bahsettiğin öyküler çok çarpıcı ve ilgi çekici duruyor. Eski Japon yazarlarda karamsar bakış açısı ve intihar etme eğilimi o dönemdeki toplum ve düzenle ilgili bir şey miydi acaba? Yine de üzücü..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu konuda pek bilgim yok ama o dönem yazarlarının hayata dair farklı bakış açıları olduğunu düşünüyorum. Belki yaşama dair bir amaç bulamayıp bunalıma giriyorlar. Toplum etkisi de olabilir.

      Sil
  5. Bizim düşüncemiz öyle de Müslüman olmayanda bu anlayış yok. Hatta Japonlar gurur meselesi yaptığı şeyler için bile intihar edebiliyor.

    YanıtlaSil
  6. Yazarın genç yaşta intihar etmesi, çok üzücü.
    Farklı tat veren kısa öykülerden oluşmuş kitapları severim. Keza geleneksel Japon kültürü de varsa içeriğinde daha çok ilgimi çeker. Notlarıma ekleyeceğim bu kitabı.
    Okuyan gözlerinize sağlık olsun. Paylaşım için teşekkür ediyorum Duygu Hanım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Rica ederim Nazlı Hanım, ben severek okudum, siz de seversiniz umarım. :)

      Sil
  7. Bloglar vesilesiyle duyduğum, okurum dediğim ama henüz okuyamadigim kitap :) ama aklımda.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Farklı bir kitap, ben anime nedeniyle yazarı merak etmiş olsam da anlatımı iyi. Okursan seversin umarım. 😊

      Sil
  8. Geçen aldıklarını paylaştığında sırf isminden ötürü bu kitabı çok merak etmiştim. İyi oldu şimdi bu. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlgi çekici bir kitap gerçekten, okumaya değer. :)

      Sil
  9. Kitabın adı ne ilginçmiş. Japon yazarlardan bir tek Murakami yi bir de adını hatırlayamadığım bir yazarı okudum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İsmi ilginç evet. :) Birkaç yazar okudum da en beğendiğim Natsume Soseki oldu. :)

      Sil

Rüya Günlükleri 4 (Hikaye)

 Merhabalar, seriye biraz ara vermiştim, devam edeyim dedim. İyi okumalar dilerim. 😊 (Selin, öğrenci, 14 yaşında)   Ormanda yürüyorum, hava...