7 Mayıs 2022 Cumartesi

Nasıl yazıyoruz?

 

 


 Hem sohbet olsun hem de kafamı dağıtayım diye böyle bir konu açtım. Ben öykü/roman yazmaktan bahsedeceğim ama siz de istediğiniz türde düşüncelerinizi yazabilirsiniz. :)

 Bazen özellikle bir konu üzerine düşünürüm bazen de küçük bir çağrışım bana ilham verir. Öyle uzun uzadıya plan yapmam. Çoğunlukla başlarım ve kafamda bir şey oluştukça ilerlerim ve değişiklik yaptığım çok olur. Yani son noktaya gelene kadar içime sinmeyen çoğu yeri değiştirmiş olurum. Yazarken her şeye aynı anda odaklanamıyorum. Önce hızlı şekilde yazar bitirir, sonra içeriği daha derinleştirmeye çalışırım. Betimleme eklerim, diyalogları toparlamaya çalışırım, detaylara girerim falan. Öykü ya da roman yazarken en önemsediğim şey karakterleri nasıl aktardığımdır. Çünkü konu, kurgu ne kadar güzel olursa olsun karakterlerde ruh yoksa ve gerçekçi değillerse temel sağlam olmuyor gibi gelir bana. Sıradışı karakterleri gerçek gibi aktarabilmek, okuyucuya bunu hissettirebilmek emek istiyor. Yazarken empati kurup kendimi o karakter olarak hayal ediyorum. Kafamın içine aynı anda çok karakter yerleştirip, onları kişiliklerine kadar planlıyorum. Her birinin yeri, sınırları ayrı. Biraz uzun yazdım ama bu kadar düşünmüyorum aslında. İzlediğim anime karakterlerinin yazmakta bana çok katkısı olduğunu söyleyebilirim. En etkilendiğim neyse ben de ondan ilham alıyor ve kendime yeni bir yol çiziyorum. Yıllar önce bir arkadaşım yazdıklarımı okuyunca "Karakterleri nasıl birbirinden bu kadar farklı yazabiliyorsun, hepsinin kendine has tarzı, konuşması var; birbirini tekrar eden karakter yok," demişti. O diyene kadar fark etmemiştim aslında. Belki de benim yeteneğim budur. :)) Kimisi kurguda çok başarılı, kimisi tasvirlerde, kimisi üslupta. Bence  kitapları güzel ve farklı yapan da bu. Herkesin kendi yolunu bulması ve bu doğrultuda ilerlemesi çok güzel. Elbette yolumuzu bulana kadar çabalamak, olgunlaşmayı beklemek gerekir ama bence bu zahmete değer. Okumak da yazmak da hayatın vazgeçilmez bir parçası.

 Biraz da yazmaktaki amacımdan bahsedeyim. Ben en çok okuyucuyu bir anlığına dahi olsa şaşırtmak, onlara "Nasıl ya?" tepkisi verdirtmeyi seviyorum. O yüzden farklı ve çarpıcı sonları tercih ederim. Mesaj verme ya da bir konuda bilgi aktarma niyetinde olamıyorum, çünkü bunlar kolay işler değil. Pek araştırmacı sayılmam, bu yüzden hayal gücümü ön plana çekmeyi seviyorum. En azından okuyucunun bir parça olsa da kalbine dokunmak, dikkatini farklı bir yöne çekebilmek benim için önemlidir. :) 


41 yorum:

  1. Umarım bir gün kitap çıkartırsın :)

    YanıtlaSil
  2. Gerçekler sıkıcıdır, farklılık gerek bazen. :)

    YanıtlaSil
  3. Ben senin hayâl gücüne hep şaşırıyorum zaten.Yazarken senin gibi başlıyor ve yazı içinde ilerliyorum ben de:)Araştırmacı bir yapım olduğu için belki deneme, fikir yazısı ve mesaj, ders içerikli, bilgilendirici yazılar yazmayı daha çok seviyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Gültencim. Senin de denemelerin, fikir yazıların güzel, devam et yazmaya. Herkesin ilgi alanı farklı tabi. :) Bilgilendirici yazmak için fazla zorlayan ve doğallığı kaybeden yazarlar da var dengeyi tutturmak lazım.

      Sil
    2. Haklısın o yüzden de ben fazla zorlamadan içimden geldiği gibi ve geldiği zaman yazmaya çalışıyorum:)

      Sil
    3. İçinden geldiği gibi yazmak en iyisi. O zaman daha samimi oluyor yazılar da. :)

      Sil
  4. Amacınıza kesinlikle ulaşıyorsunuz:) İnşallah bu yazılarınızı blog dışında, daha farklı yerlerde de görürüz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle düşünmenize sevindim. Ben de basılmış halde görmek isterdim ama kısmet artık bakalım. :)

      Sil
  5. Karakterleri tutturmak onlara rol giydirmek bence çok zor ve sen ueteneklisin Duygucum.
    Bana göre bu çok zor bisey yapamazdım heralde ben.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim güzel düşüncelerin için. :) Denemeden bilinmez, belki yaparsın. :) Zor gibi ama nedense ben buna alıştığım için en sevdiğim yan karakterleri yazmak oluyor.

      Sil
    2. Ben bir ana karakter bile yazamam🙈

      Sil
    3. 😀 Güzel şiir yazıyorsun ama.

      Sil
    4. Kiremithanem biraz benim kafadan:)

      Sil
  6. Hayal gücünü kullanarak kendinden bir şeyler katmak aldatmak değildir ki. İnsana farklı bakış açısı kazandırır en azından. Bir şeyi olduğu gibi herkes yazabilir zaten. :)

    YanıtlaSil
  7. Hayal dünyanızı bizlere açtığınız için teşekkür ederim.
    Bu yolda istekleriniz varsa onların gerçekleşmesini isterim. Mesela bir kitap :)
    Hayal dünyanızın sınırlarını büyütmenizi sabırsızlıkla bekliyoruz. :)

    Sağlıcakla kalın. iyi günler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Desteğiniz için teşekkür ederim. Yazdıklarımın burada okunması da çok değerli benim için. Elbette kitaba dönüşse çok mutlu olurum da kısmet. :) İyi günler dilerim.

      Sil
  8. Merhabalar Duygu Emanet.
    Eserlerinizi nasıl yazdığınıza ilişkin kaleme aldığınız paylaşımınızı okudum. Size yazın hayatınızda başarılar dilerim. Allah tamamına erdirsin. İnşAllah eserlerinizi kitap reyonlarında da görmek nasip olur.
    Tüm annelerimizin Anneler Günü'nü kutlarım.
    Selam ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar,
      Düşünceleriniz için teşekkür ederim. Elimden geldiğince kendimi geliştirmeye çalışıyorum, geleceğin ne getireceği belli olmaz. İnşallah hayırlısı olsun. :))
      Ben de tüm annelerin anneler gününü kutlarım. Teşekkür ederim, saygılarımla.

      Sil
  9. Ben çok severek ve beğenerek okuyorum yazdıklarını:))) Bence çok başarılısın, hep yaz:))) Okurken şaşırıyorum, eğleniyorum, karakterler çok iyi, kurgu kesinlikle çok iyi:))) Belki bir gün kitap çıkartırsın, çok isterim kitabını almayı:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, böyle güzel yorumlar beni mutlu ediyor. :)) Şaşırmana ve eğlenceli bulmana sevindim. İstediğimi başarabiliyorum demek ki. :) Şimdilik öykü yarışmalarına katılıp kendimi biraz daha geliştirmek istiyorum. İleride İnşallah daha iyi olur. :)

      Sil
  10. Ben kurgu yazılar yazmadığım için hep çok merak etmişimdir bu türde yazanların yazım süreçlerini, çok aydınlatıcı bir yazı oldu :) Buralarda bir sürü kurgu yazarımız var, onlar da kendi bloglarında paylaşsalar ne güzel olur.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herkesin kendi tarzı var, ben tek seferde yazamam hiç. Sürekli başa dönerek bir şeyler eklerim. Gece yazmak sessizlik açısından daha ilham verici oluyor bir de. Hoş bir müzik açıp dinlemek de iyi etkiliyor. :) Dediğin gibi kurgu yazan çok burada, fırsat buldukça okuyorum. :)

      Sil
  11. şaşırtmak iyi tabi de mi, son yazmak aslında oldukça zor oluyor, uydurma olmaması için yani. karakterlerin gerçeğe yakın olması da bencesi de en önemli konu. yani fantastik öykü değilse. birçok öykü veya romanda ve filmde, yani dram konulu ise, gerçek hayatta rastlanmayacak karakterler olunca saçma oluyor, yani yazan kişi istedi diye öyle bir karakter olmaz tabisi :) olur da saçma olur işte :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güçlü bir son yazmak önemli bence de. O noktalanmışlık hissi iyi verilmeli. :)
      Bence fantastikte de çok önemli gerçekçilik, karakterin ruhu. Mesela karakter cesur ve kararlıysa bu her hareketi, lafı, düşünce tarzıyla yansıtılmalı; merhametli biriyse bu da söylemekle olmaz, o merhamet hissettirilecek. :) Süper kahraman filmlerinde sanırım karakterlerdeki bu derinliği bulamadığım için pek sevemiyorum onları. Yani çoğunlukla gerçekçi gelmiyor karakterler.

      Sil
  12. Bence de hayal gücünün yeri büyük. :) Ben üsluba kurgudan biraz daha önemli veriyorum. Çünkü basit bir kurgu bile çok iyi yazıldığında ortaya harika bir eser çıkabilir. Kısaca okurken bana hayal kurdurtan, çıkarım yapmamı sağlayan, beni farklı dünyalara çeken kitapları çok severim. O yüzden bir şeyin dümdüz, olduğu gibi anlatılması sıkıcı geliyor. :) Ben yarım bırakmam kolay kolay. Muhakkak bir sona ulaşmaya çalışırım. Bazen ilginç şekilde hiç düşünmediğim yöne kayıyor konu, o zamanlar akışına bırakıp müdahale etmiyorum. :)

    YanıtlaSil
  13. Kompozisyon yazmaktan öteye gitmeyen birisi için rehber niteliğinde bir yazı olmuş. Bir öykü yazmayı denemek istiyordum ama kafamda nerden başlayacağıma bir türlü karar veremiyordum. Bu benim için güzel oldu. Teşekkürler Duygu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk yazmaya başladığım zamanlar, yaş da küçük olunca daha çok olaylara odaklanıyordum. Yazdıkça değişiyor, gelişiyor insan. Bir yerden başlamak lazım, bir anda olmuyor hiçbir şey. :) Kelime oyunlarına katılabilirsin mesela, verilen kelimeler akla değişik fikirler getirebiliyor. Yardımcı olabildimse sevindim, herkesin yazım şekli farklıdır gerçi. :)

      Sil
  14. Başlangıçta şaşırtma konusundan girince ben kurgu yazmaktan bahsettiğini düşündüm. :) Hayatta her şey var, iyi de kötü de. İnsan seçimini doğru yapmalı tabi. İnsanları yanıltmaya, saptırmaya çalışan çok.

    YanıtlaSil
  15. Yazdıklarını okuduğumda her seferinde şaşıracak hayran kalacak detaylar yakalıyorum. Anlatım tarzını da seviyorum. Yazılarını akıcı bir şekilde okuyup bittiğinde de doyduğumu hissediyorum. Mutfakta neler yaptığını da bu yazın sayesinde öğrenmiş oldum. Emeklerine sağlık ;)
    Şahsen yazı yazma konusunda hiçbir şekilde iddialı olmadığım için kurgu şeklinde eserler ortaya koymaya hiiç soyunmuyorum. İşi ustalara bırakıyorum :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel yazmışsın, çok mutlu oldum. :)) Ben yazarken vuruculuğa fazla takıyorum, belki beni motive eden budur. Çünkü ne zaman sakin, günlük hayattan bir şey yazmaya çalışsam içime sinmiyor, heyecan duyamıyorum. Bunları senden duymak gülümsetti. :) İsteyen herkes yazabilir de biraz da ilgi meselesi tabi ve zaman gerektiren bir şey. Kimse bir anda çok yetenekli olmuyor. :) Yorumun için teşekkürler.

      Sil
  16. Benim bir an yürürken veya baska bir iş ile uğraşırken fikir geliyor aklıma. Ama geldiği anda not etmem lazım yoksa unutuyorum. Sonra hafif bir müzik açıp geliştiriyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Genelde birden geliyor aklımıza. Ben sonra üzerinde düşünüp durduğum için unutmuyorum. İlk fırsatta da yazmaya başlarım hemen. Müzik de iyi oluyor, yapacağımız tarza uygunsa. :)

      Sil
  17. Çok güzel bir yazma tekniğin var bence...Haklısın karakter betimlemeleri en önemli şeylerden biri...
    Bende bir an gelen bir fikirle yazmaya başlarım ve saatlerce yazarım, sonra üzerinde bir değişiklik gerekirse yaparım ama genelde orijinal taslağa sadık kalırım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim yorumun için. :) Kararlı ilerliyorsun demek, sağlam adımlarla. Ben sonuna geldiğimde o kadar değiştirmiş oluyorum ki bazen ilk halini unutuyorum ama içime de sinmiş oluyor. :)

      Sil
  18. Güzel yazıyorsunuz, nokta:) Yazdığınız türde okuduğum ilk yazar oldunuz. Anlatım tarzınıza, onlarca karakter yaratmanıza, sürükleyici kurgularınıza hayran olmamak elde değil. Kafanızda tasarladığınız bir konuyu herkesin anlayabileceği ve gözünün önünde canlandırabileceği şekilde yazıya dökmek kolay değil. Tamamen hayal gücüne ve izlediğiniz filmlere dayalı bu kabiliyetinizi farklı türlerde de görmek isterdim gerçekten. İlkay'ın dediği gibi anlatacak bir şeyi olmalı insanın. Buna ilave olarak biraz da okura aktaracak, onu zenginleştirecek bir şeyler olmalı bence. Siz farkında olsanız da olmasanız da bunu yapıyorsunuz zaten:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. :) Bu türde okuduğunuz ilk kişi olmama sevindim. Çünkü fantastiği seven zaten beğeniyor bir şekilde. Farklı türler denemek istediğim oluyor ama nedense bir türlü istediğim gibi ilerlemiyor. Sanırım beni heyecanlandıran yazarken hayal kurmam ve kafamdakini olabildiğince yazıya dökebilmem. Herkesin anlatacak şeyi oluyordur muhakkak. Ben daha çok soyut ve genel şeylere odaklanıyorum: dostluk, iyilik, çabalamak gibi. :)
      Sizin karakterleriniz de çok gerçekçiydi, kurgu ve olay akışı çok iyiydi. Okurken hiç gereğinden fazla bir şey yazılmış gibi hissetmedim, her paragraf her detay düşünülerek yazılmış ve kurguya hizmet ediyordu. İlgiyle okumuştum, emeğinize sağlık. :)

      Sil
  19. Duygu'cum şahane yazıyorsun gerçekten, nasıl yazdığını okumak da çok güzeldi, eline sağlık sevgiler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beğenin için teşekkür ederim, mutlu oldum. Sevgiler. :))

      Sil
  20. Demek okurken bütün duyguları hissetmemizin sırrı bu, karakterler gerçek gibi olunca duygular okuyucuya geçiyor, karakterlerinin coşkusunu, hüznünü, öfkesini sanki ben yaşıyormuşum gibi hissediyorum seni okurken bu sık rastlanan bir şey değil, sen hep yaz..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim, ne güzel yazmışsın. Güzel düşüncelerin mutlu etti. :) Karakterler meselesine neden bu kadar takıyorum bilmiyorum ama bana en fazla yazma motivasyonu veren şey bu. Hissedemezsem yazamıyorum, sanki her karakter benim içimden bir parça gibi. :))

      Sil

Karagöz Dersaadet'te Gölge Oyunu (Kitap)

   Blog arkadaşımız Tefrika'nın yorumlarından sonra kitabı merakla okumaya başladım. Gerçekten farklı ve dikkat çekiciydi.   Dersaadet&#...