1 Ocak 2023 Pazar

Yüzüklerin Efendisi (3.Kitap)

 



Kralın Dönüşü


 Merhabalar, son cildi de okuyarak kitabı bitirmiş oldum. Benim için bu süreç unutulmaz, güzel bir yolculuk gibiydi. 😊 

 Artık savaş kapıya dayanmıştır. Gondor düşmanın dibinde yer aldığı için ilk darbeyi alacak yerdir. Pek çok yerden savaşçılar yardım için oraya akın eder çünkü Gondor düşerse her yer düşecek demektir. Yüzük yoldaşlarından biri olan Aragorn, Gondor'un kralı olacak kişi, umutsuzluk içindeyken tek bir şeye sarılır. Hiçbir canlının oradan geçemeyeceğine inanıldığı Ölülerin Yolu'na gitmeye karar verir. Aragorn cesaretini toplayıp ölüleri savaşa davet eder ve uzun zaman önceki savaşta yeminlerini bozmuş olan ölülere yeni bir şans verir.

 Gondor'da savaş çetin geçerken pek çok şey olur. Gondor'un Vekilharcı geleceğin tamamen karanlık olacağını gördüğünü için daha fazla yaşamanın anlamsız olduğuna inanır. Yüzük Yoldaşlarından biri olan gözü pek oğlunu kaybetmişken bir de diğer oğlu Faramir ağır yaralanır, ölümün eşiğine gelir. Umudunu kaybeden baba kendi ölümüne yürür. 

 Gondor'a yardıma gelen komşu ülkenin savaşçıları da ağır yara alır, büyük kayıplar verir. Rohan hükümdarının akrabası olan Éowyn gizlice savaşa katılmıştır. Cesareti ve bir hobbitten aldığı yardım sayesinde büyük bir düşmanı alt eder. Kadın hep önemli işler başarmak istemişti, Aragorn'un kendine ilgisi olmadığını fark ederek onurlu şekilde savaşmayı göze alacak kadar gururluydu. Yine de kader karşısına Faramir'i çıkardı. İkilinin anlamlı ve hoş sohbetlerini gülümseyerek okudum. Zaten Faramir'i baştan beri sevmiştim, romantik yüzünü de görmüş olduk. 😀😊 Ve Faramir'in Aragorn'a, yani asıl varise tahtı bırakması ve ona olan saygısı da ne kadar yüce gönüllü olduğunu gösteriyor. 

 Frodo  ve Sam ağır koşullarda ilerlediler. İkisi için de çok zor bir sınavdı. Satırları okurken o çaresizliği hissettim, bir adım dahi atamayacak hale gelseler de, sürünseler de görevlerini hiç unutmadılar ve sayelerinde bir çağ kapanmış oldu.

  Kitabın sonu benim için duygusaldı. Kara bulutlar dağılmış, güneş açılmıştı. Çabalar boşa gitmedi ve herkesin az ya da çok katkısı oldu zafere giden yolda. Zaten başka türlü zafer elde etmek imkansızdı. 

 Sondaki ek bölümlerin birinde Aragorn'un elf kızı Arwen ile nasıl tanıştığını ve birlikte olamayacak iki ırkın kavuşmayı nasıl yıllarca beklediğini de öğrenmiş olduk. Aragorn'u kitapta çok daha fazla sevdim, filmde karakterin derinliği bu kadar hissedilmiyordu. Ama oyuncu seçiminin isabetli olduğunu düşünüyorum. Kitabı okurken bir yandan filmleri tekrar izleyince oyuncunun bakışı, duruşu, mimikleri ve görkemiyle bile kitaptaki karakteri ne kadar iyi yansıtabildiğini fark ettim, yerinde başkasını hayal edemedim. :)) 

  Üçüncü kitap ikinciye göre daha akıcıydı. Artık sona yaklaşıldığı için daha heyecanlıydı. Yazarın üstün üslubunu tekrar tekrar anlatmama gerek yok sanırım. 😀 Çok beğendim kitabı ve özenle saklayacağım. Yazarın diğer kitaplarını da okumak için sabırsızlanıyorum. 😊

 Yaşına rağmen yılmayıp oradan oraya koşan, ırk ayırmaksızın iyi tarafta olan herkes için çabalayan, yine de bazı kimselere yaranamayıp felaket tellallığı ile suçlanan Gandalf'ı; kendi şehrinden hiç uzaklara gitmemiş olduğu halde omzuna yüklenen ve iyi kişilerin bile üzerinde taşımaktan çekindiği karanlık yüzüğü yok etme sorumluluğunu kabullenen ve fersahlarca yol kat eden Frodo'yu; Frodo'yu en iyi anlayan ve adeta onu taşıyabilecek tek kişi olan en iyi dostu Sam'i; cesareti ile dillere destan olmuş, azimli, bildiği yoldan şaşmayan, korumacı, Yolgezer, romantik aşık, beklenen kral Aragorn'u; sadece bir bakışı ile kişinin zihninin derinliklerini keşfeden, güzel uyarıcı ve en cömert ev sahibi asil Galadriel'i; tatlı dilli, neşeli, yemekten başka şey düşünmeyen, yeri gelince cesareti ile şaşırtan minik hobbitler Merry ve Pippin'i; ince ruhlu, anlayışlı, yiğit Faramir ile cesur, sağlam duruşlu, gururla kılıç savuran Éowyn'i ve daha nice kahramanı unutmayacağım. :))


Alıntılar 


 "Kudretli bir hükümdara veliahtının ölüm haberini verirken, buraya vardığında krallığını ilan edecek birinin gelişini haber vermek pek akıl kârı sayılmaz."

 "Sizin hizmetinizi kabul ediyorum. Çünkü sizin gözünüz sözlerden korkmuyor, her ne kadar biz Güney'de yaşayanların kulağına garip de gelse, kibar bir konuşma biçiminiz var. Ve nezaket sahibi bütün halklara ihtiyacımız olacak önümüzdeki günlerde, ister büyük olsunlar ister küçük."

 "Buna müdahale etmedim çünkü cömertçe bir eylem soğuk bir nasihatle denetlenmeye kalkışılmamalıdır."

 "Günlerim her zaman amacıma ulaşmak için kısa gelmiştir bana."

 "Sabah verilen öğütler en iyisidir, gece birçok düşünceleri değiştirir."

 "Sadık bir hizmetkardı ama efendisinin felaketi oldu yine de."

 "Umut insanı genellikle kandırır ve o zamanlar ben senin uzağı gören bir kişi olduğunu bilmiyordum."

 "Fakat bu tür zamanlarda hafif sözcükler kullanıp, söylediklerinden daha azını kastetmek benim halkımın bir özelliği. Çok söz söylemeye korkuyoruz."

 Sam, bütün acıların içinde ona (Frodo kastediliyor) en çok, bedene bir yük, akla bir ıstırap olan Yüzük'ün artmakta olan ağırlığının fazla geldiğini düşündü.

 "Fakat bütün gücünü kullanarak sizi ölümden geri çağırıp uykunun tatlı unutkanlığına yollamadan önce, siz ölümün sınırına kadar gitmiştiniz."

 "Ve genç bir askere büyük bir komutan nasıl görünürse, o da öylece kazandı sizin gönlünüzü. Çünkü o öyle biri, insanlar arasında bir hükümdar ve günümüzün en büyük hükümdarı. Fakat o size sadece anlayış gösterip acıyınca o zaman savaşta yiğitçe ölmekten başka hiçbir şey istemediniz."


31 yorum:

  1. Kaleminize sağlık harika bir inceleme yazısı.🤗

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, beğenmenize sevindim. 😊

      Sil
  2. Yıllar önce okuduğum bir seri. Bana Almanya'daki kuzenim tavsiye ettiği için, kitabın Türkçesi basılmadan araştırmaya başlamıştım :) O zaman kitap bana fazla uzun gelmişti, bazı yerlerinden sıkılmıştım. Çok ara verdiğim için de kopuk kopuk gelen olayları tam oturtamamıştım. Sen çok güzel anlatmışsın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. :) Türkçe çevirisi çok güzel, tavsiye ederim. Kitap detaylı olduğu için pek ara vermemek lazım ama bundan hiç sıkılmadım ben, o dünyanın iyi anlaşılması için her detayın verilmesi gerekiyordu. Yazarın emeğine çok saygım var, basit dille yazılmış, derinliği olmayan karakterlerin yer aldığı kitaplardan kat kat daha iyi. :))

      Sil
  3. ben de şuan üçüncü kitabı okuyorum niyetim yeni yıl gelmeden bitirmekti ama yoğunluktan okuyamadım bu da bitsin hop film serisini tekrar izleyeceğim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok hacimli olduğu için çabuk bitmiyor, normal. Kitabı okudukça filmleri izledim ben de, şimdi üçüncü filmi de izleyeceğim. Keyifli oldu benim için. :)) İyi okumalar dilerim. :)

      Sil
  4. Senin yazılarını okudukça kitabı alma isteği geliyor:))) O çok istediğim kitabı aldım sonunda Amazon'dan, şimdi bu kitabı indirimde bulmaya çalışacağım:)))
    Çok güzel anlatmışsın, okuduktan sonra filmleri izlemek daha iyi oluyor değil mi?:) Ben 3 kitabın yorumunu da anlatma tarzını çok sevdim, keyifli yazılar oldu bence:))) Alıntılar da daha çok merak ettiriyor:)))

    Yeni yılın kutlu olsun:))) Mutlu, tatlı, keyifli bir yıl olsun senin için:))))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O kitabı bulmana sevindim, ne güzel. :)) Yüzüklerin Efendisi'ni de muhakkak tavsiye ederim, seveceğine eminim. :))
      Güzel yorumun için teşekkür ederim. Yazılarımı beğenmene sevindim. 😊 Kitabın ardından filmleri izlemek iyi oluyor gerçekten. :)) Alıntıları kısa tutmaya çalıştım, yoksa beğendiğim çok kısım vardı daha.
      Teşekkür ederim. Sağlıklı, mutlu günler dilerim. 😊🌸🌷

      Sil
  5. Arwen'in sadece finalde konuşması peki? 😂 Kalemine sağlık, harika bir şekilde özetlemişsin canım. Okurken tekrar gözümde canlandı olaylar. Kitap gerçekten çok iyi. Çok iyi çevrilmiş demeliyim sanırım. Tolkien sihirli kaleme sahip bir yazar. Bu kitap tekrar tekrar okunmalı. Kitaplığın baş tacı. 🌸🌸🌸✨ :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arwen'e çok az yee verilmişti evet. :)) Kitap da çevirisi de çok iyiydi. Ben de tekrar okurum ileride. Benim için başyapıt. 😊🌺💐 Güzel yorumun için teşekkür ederim Mervecim. Okurken senle kitap hakkında konuşmak zevkliydi. 😀

      Sil
  6. Eowyn ile Faramir mevzusunu kesilmiş sahneler vesilesi ile filmleri izledikten çok sonraları öğrenmiştim:) baya kesilmiş sahne var zaten.

    Bi gayret ben de devamına başlayayım (2.kitap) en iyisi, yazını okuyunca bi heves geldi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de uzun hallerini izliyorum, iyiymiş böyle. :) Faramir'i filmde doğru hatırlamıyordum bile ama kitapta çok sevdim. Üçüncü bölümü hemen izleyim o zaman merak ettim ikisinin sahnelerini. :) İyi okumalar dilerim. :)

      Sil
  7. Günlerim her zaman amacıma ulaşmak için kısa gelmiştir bana." Bu söz bizi anlatıyor, bu çağımızı. Yetmiyor zaman.

    YanıtlaSil
  8. "Günlerim her zaman amacıma ulaşmak için kısa gelmiştir bana." alıntısı beni anlatıyor, döngü içinde gibiyim vallahi. :) 3. kitap yazısı da güzeldi akıcı bulmana sevindim senin için bitirmesi daha kolay olmuştur, kalemine sağlık. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kimseye yetmiyor sanırım zaman. :) Teşekkür ederim, keyifle okudum. :)

      Sil
  9. Filmde en sevdiğim sahnelerden biriydi o hayaletlerin olduğu :) kısa zamanda kitapları yeniden okumam lazım çok unutmuşum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmde ben de çok sevmiştim hayaletli kısımları. :) Unutunca tekrar okumak lazım, bayağı yoğun bir seri. :)

      Sil
  10. Eowyn'in o sahnesi gözümde canlandı okurken. :) Bir de ölüler ordusunun kaptırıp gelişi. Açıp izlesem mi ne yapsam ya. :) Ne hislere gark ettin beni Duygu sabah sabah. :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmi izlerken o iki sahneyi ben de sevmiştim. :)) Şimdi uzun versiyonlarını izliyorum. Eğer izlemediysen uzun hallerini izle bence. :)) Dün kendimi kaptırıp yarıya kadar izlemişim Kralın Dönüşü'nü. 😀

      Sil
  11. İnsan böyle uzun bir yolculuğa çıkınca bitmesin istiyor, bir yanıyla o dünyada kalmak istiyor:) keyifli okumalar, eline sağlık Duygu'cım:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet Erencim, bayağı alışmışım. Neyse ki yazarın birkaç kitabı daha var elimde. :)) Teşekkür ederim. 😊

      Sil
  12. Çok güzel çekilmiş bir kitap resmiydi. Bazen mum ışığı eşliğinde oturmayı ya da kitap okumayı severim. :)
    Yüzüklerin Efendisi serisi hem kitap hem de film itibariyle yabancı olduğum/kaldığım bir kitap. Eğer bir gün bir şans verirsem -ki vermeyi çok istiyorum uygun bir vakitte- önce kitaplarla başlayıp sonra filmleri izlemek isterim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fotoğrafı beğenmene sevindim. :)) Mum ışığını ben de severim ama loş ışıkta kitap okuyamam pek. :)
      Fırsat olursa muhakkak tavsiye ederim. Önce kitabı okuyup sonra filmleri uzun versiyonları ile izlemek güzel oluyor. :)) Umarım seversin.

      Sil
  13. O paragraf öyle olmuş gerçekten. Bin sayfa karakterleri okuyunca toplu bir anma yazısı yazayım dedim. 😂 İnşallah seversin, yorumlarını takip ediyorum zaten, okursan haberim olur. :))

    YanıtlaSil
  14. 2022 yılının sonlarına Yüzüklerin Efendisi hem kitaplarıyla hem de filmleriyle damgasını vurdu. Kolay kolay unutulmaz bu maraton :)
    Son kitapta ilgimi çeken Aragorn'un ölüleri canlandırabilme yeteneği oldu. Bir diğeri de Eowyn'in durumu, sanırım en sondaki alıntı Aragorn ve Eowny arasında geçenlerle ilgili. Kadının durumuna üzüldüm biraz...
    Daha önce uğradım ama başlığı bir öncekiymiş gibi yanlış algıladığımdan yeni okuma fırsatı buldum... İçimden bir his yazarın diğer kitaplarının da 2023'e damgasını vuracağını söylüyor. İnşallah yanılmam :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yılı Yüzüklerin Efendisi ile kapattım gerçekten de. :))
      Aragorn ölüleri canlandırmadı. Bir mekânda kapalı kalmış ölüler vardı, yıllar önce bir savaşta yardım edeceklerine yemin edip kaçmışlar. Sonra lanetlenip dağlar içinde hapis kalıyorlar. Aragorn da gidiyor yemininizi şimdi tutun, bize yardım edin, huzur bulun diyor. :)
      Doğru bildin, sondaki alıntı Aragorn ve Eowyn ile ilgili. Hem de Faramir'in ağzından çıkıyor. Yani Faramir onu çok iyi anlamış, yine de 'beni sevmiyor musunuz ya da beni sevmeyecek misiniz' diye soruyor. :) Ben ikisini çok yakıştırdım, iyi bir çift oldular. Aragorn'un uzun yıllardır Arwen'e olan bağlılığının bozulmamasına sevindim. Eowyn her ne kadar iyi olsa da Aragorn'un kalbi başkasına ait. Zaten Eowyn'in hisleri bence, Faramir'in de dediği gibi, daha çok güçlü bir komutana olan hayranlıktı, aşk değildi.
      Diğer kitaplarını da yavaş yavaş okuyacağım yazarın. :))

      Sil
  15. maşallah sana uzun bir okuma sürecii :)

    YanıtlaSil
  16. Yılı Yüzüklerin Efendisi'ni bitirerek tamamlamak mükemmel bir son. Tebrikler :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tüm Aralık ayını Yüzüklerin Efendisi'ne vermişim resmen. 😀

      Sil

Rüya Günlükleri 4 (Hikaye)

 Merhabalar, seriye biraz ara vermiştim, devam edeyim dedim. İyi okumalar dilerim. 😊 (Selin, öğrenci, 14 yaşında)   Ormanda yürüyorum, hava...