6 Aralık 2022 Salı

Yüzüklerin Efendisi (1.Kitap)

 



 Hepsine hükmedecek Bir Yüzük,  hepsini o bulacak

 Hepsini bir araya getirip karanlıkta birbirine bağlayacak


 Film serisini çok sevdiğim ve defalarca izlediğim Yüzüklerin Efendisi'ni okumaya başladım. Unutmamak için okudukça notlarımı yazacağım buraya. Konuya geçmeden önce kitabın başında yer alan bazı detaylardan bahsetmek istiyorum. O yüzden uzun bir yazı olabilir. :)

 Tolkien 1892'de doğmuş ve 1945'te İngilizce Profesörü olmuş. 1954-55 yıllarında Yüzüklerin Efendisi'ni üç cilt olarak yayımlamış. 

 Hayranlarına "Bu öykü gerçek olmalıydı" dedirten de, bu Arayış'ın (yani sembolik anlamda ruhani olgunlaşma sürecinin) içtenliği belki de. Yüzüklerin Efendisi belki bu yüzden bir kült. syf:14

 Kitap o dönemde çok sayıda akademik tartışmalara sebep olmuş. Bazı kimseler yazılardan derin alegorik anlamlar çıkarmaya çalışmış. Oysa Tolkien alegoriden nefret ettiğini söyleyip bunu reddetmiş.

 Gelgelelim içinde yaşadığımız dünyayla doğrudan paralellik kurmaya yanaşmayan bu hikaye, dış dünya için bir anlam taşımayarak günahların en büyüğünü işliyor. Yani koskoca Profesör Tolkien, bin küsur sayfa boyunca resmen "Kaçış Edebiyatı" yapıyor. syf:15

 Bazen insanlar bir eserde görünenden farklı bir şeyler olduğuna inanıp ona bir anlam yüklemeye çalışır. Bunu şimdi de görüyoruz aslında. Yazar şunu kastetti, falanca metaforu kullandı gibi yorumlarda bulunurlar. Bu hep doğru değildir. Bazıları sadece içinden geleni yazar, tıpkı Tolkien gibi, bunu kabullenmek zor olmamalı. :) Onun geniş bir hayal dünyası var ve bu dünyanın zenginliği ve gerçekçiliği başkalarını (fantastiği kabullenmek istemeyen) şaşırtmış ve Tolkien'i tartışmaların odağı haline getirmiş görünüyor. :)

 Filmini izleyenler her ne kadar konuyu biliyor olsa da ben yine de detaylı şekilde anlatmak istiyorum. Kitap 3 ciltten oluştuğu için yazımı üç bölüm halinde yayınlayacağım. İlk kitap 215 sayfadan oluşuyor.


 1.Kitap Yüzük Kardeşliği

 Shire'daki Hobbitköy'de sıradan günlerin aksine bir telaş vardır. Çıkın Çıkmazı'ndan Bay Bilbo Baggings yüz on birinci yaş günü için büyük bir davet hazırlığına girişmiştir. Hobbitler kendi halinde yaşayan ve yiyip içmekten hoşlanan tipler olduğu için bu davet herkesin ilgisini çeker, davetsizlerin bile. Çünkü Bilbo'nun gizemli yolculuğunda çok zengin olup döndüğü söylentileri uzun zamandır dillerde dolanmaktadır. Dahası büyücü Gandalf da çeşitli sürprizlerle (havai fişekler, roketler, maytaplar) gelerek genç hobbitlerin ilgisini çeker.

 Bilbo yine yapacağını yapar ve doğum günü gelip çattığında konuşmasını tamamlar tamamlamaz parmağına gizlice geçirdiği yüzük sayesinde ortadan kaybolur. Bu da büyük dedikoduları beraberinde getirir. Bu Hobbitköylüler dedikodu yönünden bana çok tanıdık geldi, sanki içimizden birileri gibiler. 😅

 Gösterisinin ardından ansızın yeni bir yolculuğa çıkan Bilbo her şeyi, yüzüğü bile varisi olarak duyurduğu Frodo'ya bırakmıştır. Tabi büyücü Gandalf'ın baskıları sonucunda.

 Aradan yıllar geçer. Dış dünyaya kendini kapatmış olan Hobbitler bile bir süre sonra kötü bir şeylerin yaklaştığını anlamaya başlarlar. Farklı ırklar Shire yakınlarında görünmeye ve karanlık söylentiler yayılmaya başlamıştır. Büyücü Gandalf bir gün aniden çıkıp gelir ve Frodo'yu yüzük hakkında uyarır. Sauron güç toplamaya başlamıştır ve dünya için büyük bir tehdit haline gelmiştir. Diğer yüzüklere hükmedecek olan Tek Yüzüğün peşindedir, Frodo'nun taşımakta olduğu yüzüğün. Yüzüğün yok edilmesi hiç kolay değildir, hem taşıyıcıların iradesini eline aldığı için hem de sadece çok güçlü bir ateş onu yakabileceği için. Ve Frodo için yol görünür. Ateş Dağı'nın derinliklerindeki Kıyamet Çatlakları'nı bulup yüzüğü oraya atması gerekmektedir.

 Frodo en güvendiği arkadaşları ile Shire'dan ayrılır ve kendilerini kısa sürede tehlikenin kollarında bulurlar. Bela beklediklerinden çok önce etraflarını sarar. Kara Süvariler yüzüğün peşindedir. 

 Kitap düşündüğümden çok daha güzeldi. Tolkien'in anlatımındaki zarafet ve inceliğe tek kelimeyle bayıldım. Cümleler su gibi akıp giderken kendimi o dünyanın bir parçası gibi hissettim. Yazar her şeyi nakış nakış işlemiş adeta. Yeni bir dünya tasarlayıp kültürlerine, karakteristik özelliklerine, coğrafya ve tarihlerine kadar ırkları ve yaşam alanlarını detaylandırmış. Esprili ve samimi bir dil ile karakterleri aktardığı için ilgiyle okudum. Tolkien'in anlatımındaki güce şapka çıkarıyorum. :)) Tabi çevirmeni de ayrıca tebrik etmek gerek. 

  Kitap sevimli bir atmosferle başlayıp tekinsizliğe, karamsarlığa doğru yol alıyor. Bu tehlikeli yolculukta Frodo'ya eşlik eden cesur arkadaşları var. Birbirlerine olan bağlılıkları ve dostlukları iyi yansıtılmış. Özellikle Sam gibi bir arkadaşa sahip olduğu için Frodo çok şanslı. Filmde yer almayan olaylar ve karakterler de vardı kitapta. Aragorn'a kitapta çokça yer verildiği için filmdekinden daha çok sevdim. Frodo ve Gandalf zaten en sevdiğim karakterlerdi. Betimlemelere bayıldığımı ayrıca belirteyim, yazar ustalıkla her bir detaya değinmiş, okurken her şey o kadar gerçekçi geliyor ki sanki belirtilen mekanları karakterlerle birlikte siz de görüyorsunuz. :) Heyecanla okuduğum için elimden bırakamadım bir türlü. Tolkien'le tanışıp sohbet etme imkanım olsa ne güzel olurdu diye bile geçirdim içimden. 🤗 Kitabı tamamen bitirince filmleri tekrar izleyeceğim, canım çekti. :))

 

Alıntılar

"O körolmayasıca büyücü bari genç Frodo'yu rahat bıraksa, belki çocuk kıçını kırar oturur da biraz hobbit basireti edinir."

 "Ondan hem nefret ediyor, hem de seviyordu, aynı kendinden nefret edip, kendini sevdiği gibi. Ondan kurtulamazdı. Artık bu konuda hiç iradesi kalmamıştı."

 "Bilbo'nun elini Gollum'un üzerine inmekten alıkoyan Acıma duygusuydu. Acıma ve Merhamet: Nedensiz yere vurmamak. Ve Bilbo bunun ödülünü de âlâsıyla gördü, Frodo. Emin ol ki, kötülükten bunca az yara aldı ve sonunda kurtulduysa Yüzük'ü sahiplenişi bu duyguyla başladığı içindir. Acımayla."

 "Elfler iyice düşünmeden nasihat vermez pek; çünkü nasihat, bir bilgeden bir bilgeye verilecek olsa dahi tehlikeli bir armağandır ve her yol kötüye çıkabilir." 

 "Kestirme yollar zaman kaybettirir."

 "Bu topraklarda ağaçlar, otlar, yaşayan ve büyüyen her şey, kendi kendisine aittir."

  Gri bir yağmur perdesinin ardından gelen soluk bir ışık gibiydi şarkı önce, derken gitgide kuvvetlenip perdeyi baştan başa cama ve gümüşe dönüştürdü, sonunda da perde dürülüp çekildi ve hızla güneşin altında uzak yeşil bir diyarı Frodo'nun önüne serdi. 

 "Mahiyetini anlamak için bir şeyi kıran kişi de ariflik yolundan sapmış demektir."

"Yol karardığında yolunu ayırana dost denmez," dedi Gimli. "Belki," dedi Elrond, "lakin gecenin çöktüğünü görmemiş olan, karanlıkta yürümeye aht etmemeli."

 "Saldırısını savuşturamadıktan sonra, düşmanın kim olduğu pek fark etmez."

38 yorum:

  1. Ne güzel anlatmışsın. Yeni bitirmeme rağmen tekrar okuyasım geldi. 😁Devamını merakla bekliyorum. Tolkien gerçek bir usta. Ortaya destan çıkartmış. Bunda akademik kariyerinin etkisi de vardır tabii. Gerçekten harika bir evren. Neyse kitap üstüne bolca konuşuruz sevindim ehehe. 💙💙😂

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sağol Mervecim. 😊💙 Yazar bir numara gerçekten, neden fantastiğin babası olarak adlandırıldığı belli. Yazdığı her şeye hakim ve insanı bu dünyadan koparıyor. Bol bol konuşuruz tabi. Kitabı bu kadar geç okuduğuma üzüldüm. :))

      Sil
  2. Film serisini senede bir yad ediyorum :) kitabı sevsem de su gibi akmadı bende pek, ikinci kitabı okumayı da verdiği bir miktarlık yorgunluk yüzünden olsa gerek erteliyorum sürekli, du bakalım akibetimiz n'olacak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim tam da su gibi aktı hatta şu ana kadar okuduğum en güzel roman oldu. :)🥰 Yazarın eşsiz hayal gücü, karakter analizindeki başarısı, o dünyayı sanki gerçekmişçesine kusursuz anlatışı beni kalbimden vurdu. 😀 Devamını okumak için sabırsızlanıyorum.

      Sil
  3. Beğenmenize sevindim beğeneceğinize emindim sizin gibi hayal gücüne sahip biri mutlaka sever diye düşünmüştüm :) elimde yoklar maalesef fakat e kitapları var ara ara okurum hala :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmlerine bile bayıldığım için kitabın daha güzel olacağını düşünüyordum zaten. :)) Fantastik seven sevmeyen herkes okumalı bence. Tekrar tekrar okuyacağım bir kitap olacak. :))

      Sil
  4. Çok güzel anlatmışsınız :) Ayrıca bende okudum ve filmini de izledim. :D
    Taşınma durumu vardı o yüzden biraz bloglara uğrayamadım :D Ama yine geldim çay varsa alabilirim :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Anlatımımı beğenmenize sevindim. :)) Belki dayanamayıp bu akşam ilk filmi açarım. :) Meşgulsünüz evet Allah kolaylık versin. Çay hazır. 😃☕

      Sil
    2. Teşekkürler çay için mahalleye bekleriz. Sizlere ve sizlerin yorumlarına çok ihriyacımız var :D

      Sil
  5. Filmlerini bende seviyorum. Kitap olarak okumadım henüz. Çok da güzel anlatmışsın. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitaba daha da bayılırsın bence. :)) Pahalı aldım ama her tlsine değdi bence, benim için yeri çok ayrı oldu. 🤗🌺 Yorumun için teşekkürler. :)

      Sil
  6. Filmini izlemiştim Duygu'cum ama sen kitabı çok güzel anlatmışsın, gerçekten bu kadar detaylı bir dünya ortaya çıkarmak inanılmaz bir iş, hem de anlatım bu kadar güzelse... eline sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yorumun için teşekkür ederim Erencim. 😊 Çok severek okudum, çok emek verilmiş ve bu benim için önemli bir şey. Tolkien'in elimdeki diğer kitaplarını da okumak için sabırsızlanıyorum. :))

      Sil
  7. Kitabı bilmesem okuma aşkıyla tekrar dolacağım ne güzel yazmışsın fakat. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sen niye sevemedin ki kitabı şu ana kadar en bayıldığım kitap oldu. 😃🤗

      Sil
  8. Yüzüklerin Efendisi'ni okumayı da izlemeyi de hep erteliyorum. Güzel bir şeyle karşılaşacağımı düşündüğümden sanırım, yeterince keyif alacağımı düşündüğüm şartlara kadar okumayı geciktiriyorum. Önden yorumlarını okumak ayrıca hoş olacak :D Hem bilgileniyorum hem de çıtam yükseliyor olacak bu gidişle :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Önce kitabı okuyup sonra filmleri izlemek daha iyi olabilir. Çünkü kitabı okurken hep filmi geldi aklıma. Bu sahne yoktu, bu karakter yoktu diye diye okudum hep. :)) Beklediğine değer ve çok seversin umarım. 🤗

      Sil
  9. Herkes kendine göre yorum çıkarabilir, güzel bir şey ama yazar adına konuşmak tuhaf. :)) Bence fantastiğin bu kadar güzel yazılabileceğine inanmadıkları için beğenilerini bahanelerin ardına gizlemek istemiş olabilirler. :)
    Fırsatın olursa okumalısın, ayrı ayrı daha pahalıya geliyor kitaplar. Belki kütüphanelerde vardır. 🤔 Üniversitede ben de başlamıştım ama tam sınav dönemi mi neydi okuma fırsatım olmamıştı. Bayağı geciktim yani. :) Teşekkürler yorumun için. 😊

    YanıtlaSil
  10. Ne yüzüklerin efendisini ne de Harry Potter'ı okumadım. Filmleri bile aşırı ilgimi çeken düzeyde değiller ilgi meselesi tabiii

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İkisi en sevdiğim kitap serileri, filmleri de öyle. :) Her şey herkese hitap etmez doğal olarak ben de mesela klasikleri sıkıcı bulduğum için pek okumam ve hiç izlemem. :))

      Sil
  11. Çok sevince bir şekilde belli ediyorum. :))

    YanıtlaSil
  12. Kitabı instagramda okudğunu görünce konuşmuştuk, heyecanla yazını bekliyorum demiştim:))) Dün de söz verdim sana ama okuyamadım, tuhaf bir gündü benim için, şimdi okudum:)))
    Vee bayıldımm yazına, çok güzel yazmışsın, anlatmışsın, ayrıntılarına kadar her şeyi yazmışsın:))) Çok sevdim yazını ayrıca fotoğraf da çok tatlı olmuş:))) Alıntılar da çok güzel:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet konuşmuştuk, olsun işin çıkmıştır ne olacak. :)) Yazıyı beğenmene sevindim canım teşekkürler. Fotoğraf için uğraştım biraz. 😀 Altını çizdiklerimden farklı olanları seçtim, güzeldi gerçekten. :))

      Sil
  13. çok güzel tabii yaa :) kahraman isimlerinin türkçeleri çok hoş :) çevirmeni ile tanıştıydım kitap etkinliğinde :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, bayılarak okudum. :)) Türkçe çevirileri de hoş olmuş gerçekten, okuması keyifliydi. Çevirmenle tanışman ne iyi olmuş. :)

      Sil
  14. henüz kitabını okumadım ama izlemesi mi daha güzel okuması mı emin olamıyorum :)) ben ikisini de yapmak zorunda hissediyorum kendimi :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İkisi de güzel bence ama hangi sırayla olacağına sen karar ver. :))

      Sil
  15. Kestirme yollar zaman kaybettirir; iki gün önce yaşadığım bir yol serüveni yüzünden bu tespite sonuna kadar katılıyorum. :) Kitabı beğenmene sevindim. Karakterler de yazı serin olan Bir Karakter Meselesine uygun. Karakter demişken Gollum favori karakterimdir. Adını görünce gülümsedim. :)
    Eleştirilerden birinde Yüzüklerin Efendisi için dış dünya için bir şey ifade etmiyor, kaçış edebiyatı yapılıyor denmiş. Kitabı okumadım ama filmi izlemiştim. Bu yoruma katılmıyorum. İnsanlar sevmişse "kaçış yada değil" boşuna değildir yani.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Onu ben de yaşarım kestirme diye bir yere girerim daha uzağa giderim. 😅 Kitapta düz, kısa yolda insanın daha fazla aksilik yaşayacağı kastedilmiş, herkes kestirme yoldan gider ve neyle karşılaşacağın bilinmez. :))
      O karakterleri daha çok animeler için yazıyorum ama bu da olabilir evet. :)) Gollum sevdiklerimin içinde değil maalesef. 😀 Kaçış edebiyatı derken insanı gerçeklerden koparıp farklı dünyalara çektiğini anlıyorum bu yüzden kötü olarak düşünmedim. Yüzüklerin Efendisi dolululuğu ve derinliği ile pek çok gerçekçi kitaptan iyi çünkü. Bir şey gerçek yaşama uygun yazıldı diye başarılı veya iyi olduğu anlamına gelmez. :)) Benim de boş olarak nitelendirdiğim kitaplar var ama türle ilgili değil kitabın kendisi ya da yazarın yazım tarzı yüzündendir. Ne yapayım her kitabı aynı kefeye koymak da iyi yazarlara haksızlık bence. :)) Okumadan yorum yapan da çok tabi, ben eleştiriyorsam da okuduktan sonra yapıyorum. :))

      Sil
    2. Alıntıda yorumu yapan 'günahkar' diye niteleyince aklım ister istemez olumsuz algıladı yorumu...

      Sil
    3. O kısım o dönem tartışma çıkaranların ağzından yazılmış, ironi var. Kaçış Edebiyatı kavramı o dönemde var mıydı bilmiyorum, bana sanki yeni yeni kullanılan bir ifade gibi geliyor. 🤔

      Sil
  16. Genelde kitabını okuduktan sonra filmini izlemeyi severim. Filminden sonra kitabı okuyasım kaçıyor. Bu huyumdan bir vazgeçemedim ya:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazen filmler kitaplara çok paralel okuyor ama yazarın anlatımı çok güzel olduğu için filmini izlemiş olanlara da tavsiye ederim. :))

      Sil
  17. Bu üç ciltlik baskı yıllardır kitaplığımda okunmayı bekliyor. Sende görünce imrendim şimdi :-) 2023 hedeflerimden biri seriyi bitirmek olacak. Bana ilham verdiğin için teşekkürler :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bahsetmiştin bundan. :) Şiddetle tavsiye ederim. İkinci cilde geçtim ve yazara daha da hayran kalıyorum. Bu kadar şeyi tasarlamayı nasıl başarmış, çok zeki biriymiş bence. :) Rica ederim, kitabı okuma hevesini artırdığıma sevindim. :))

      Sil
  18. seriyi bir yılbaşı gecesinde 3 'ü art arda olacak şekilde, oğlumla birlikte izlemiştik sabaha kadar :D o yıl nasıl geçmişti acep?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Filmleri çok uzundur iyi izlemişsiniz arka arkaya. :)) Ben de şimdi kitabı okudukça okuduğum kısımları tekrar izliyorum. Filmde her şey hızlı gerçekleşmiş, kitap daha detaylı, doyurucu. Sadece filmi izleyince bazı şeylerin sebep ve sonuçları pek anlaşılmıyor, kitabı okuyunca daha iyi anladım. :)

      Sil

19 Dakika (Kitap)

   Kitap, çocukluğundan beri akran zorbalığına maruz kalan bir öğrencinin önceden tasarlayarak okul baskını yapması ve çok sayıda kişiyi öld...